Hur avvecklar du ett dödsbo egentligen?

Redan vid dödsfallet börjar i stort sett avvecklingen av dödsboet. Då ska samtliga dödsbodelägare meddelas att personen avlidit – så fort som möjligt – varför det numera finns ett dödsbo som behöver ses över. Det är vad som händer efter den här punkten vi kommer gå igenom i det här blogginlägget.

Finns det en viss turordning saker behöver ske på?

Vi kommer inom kort ta oss tiden att förklara de olika stegen för hur ett dödsbo avvecklas, men innan dess finns det något vi bara inte får glömma att nämna. I princip vad som helst är möjligt att göra med dödsbot, så länge ni som dödsbodelägare är överens.

Med andra ord motsvarar stegen nedan inte någon form av turordning som måste följas till punkt och pricka. Två saker är ni dock tvungna att göra i en viss ordning, och det är följande:

  • Den nya ägaren kan inte få tillträde till bostad (bostadsrätt och fastighet, inte hyresrätt) förrän bouppteckningen gjorts och Skatteverket registrerat denna. Att tömma bostaden och lägga ut den för försäljning är däremot möjligt innan Skatteverket registrerat bouppteckningen. Själva tillträdet är alltså vad som behöver vänta.
  • Förrän bouppteckningen är klar samt registrerad hos Skatteverket kan ingen få tillgång till bankmedel.

Utöver ovanstående 2 steg är det mer eller mindre möjligt för er som dödsbodelägare att göra det ni vill i turordningen ni önskar.

Uppsägning av olika avtal

Att säga upp olika typer av avtal är något som kan vara bra att ta tag i omgående. Detta görs främst för att extra kostnader ska undvikas. Försök hålla koll på följande avtal då de är vanligt förekommande:

  • För hyreslägenheter gäller en månads uppsägningstid vid dödsfall – något som kan vara värt att känna till. Detta förutsätter att lägenheten sägs upp inom en månad från dödsdagen.
  • IT och telefoni
  • El, vatten och värme. Dessa ska dock sägas upp till avflyttningsdagen. Detta för att det ska vara möjligt att städa m.m.

Betala den avlidnes räkningar

Hur man betalar den avlidnes räkningar är en vanligt förekommande fråga i dessa sammanhang. Räkningar som är utställda till den avlidne kan betalas med pengar från den avlidnes konto – först och främst. För att betala den avlidnes räkningar behöver tu alltså inte låna ut dina egna pengar.

Alla personens bank-ID och andra internet-tjänster stängs ned så fort banken via folkbokföringen får veta att personen avlidit. Detta är förstås något som försvårar för dig att betala den avlidnes räkningar. Hur du går tillväga i det här fallet beror ofta på vilken typ av faktura det är som ska betalas.

Utskriven fysisk faktura

En fysisk faktura som är utskriven kan du – med dödsfallsintyget från Skatteverket – ta med och fakturan som ska betalas till banken. Vänligen notera att inbetalningskortet längst ned på fakturan inte får rivas av – du måste komma med den i ”originalskick” till Skatteverket. Då kommer banken kunna betala fakturan och kunna visa att betalningen är gjord med ett kvitto som du får tillbaka.

E-faktura

Tro det eller ej, men e-fakturor är betydligt svårare att betala. Har du mot all förmodan koll på vilka som brukar skicka en e-faktura till den avlidne gör du bäst i att försöka ta kontakt med dessa i syfte att be om att få en fysisk faktura skickad istället. Lyckas du göra det föreslår vi att du tar med fakturan till banken som vi beskrivit i exemplet ovan. Har du däremot ingen bra koll på vilka som brukar skicka e-faktura till den avlidne är ett alternativ helt klart att ta kontakt med den avlidnes bank – där kan du se ifall det finns hjälp att få fram vad gäller eventuella e-fakturor.

Städa och tömma bostad

Att städa och tömma den avlidnes bostad är en del av att avveckla ett dödsbo. Även att skänka, sälja fördela eller kasta bohag och annat lösöre. Att städa och tömma bostaden är relativt simpelt. Alla dödsbodelägare behöver inte vara på plats vid städning och tömning av dödsboet – men det gäller förstås att ni är överens om detta.

Fördelning och försäljning av egendom

Vad gäller fördelning av bohag och lösöre så innebär det att bestämma vem som ska ta över vad. Detta brukar inte vara några större konstigheter förutsatt att alla dödsbodelägare är överens.

Att sälja egendomen är ett alternativ, och om ni bestämmer er för det går det till som det annars alltid brukar i stort sett – exempelvis genom att man lägger ut prylarna till försäljning på nätet. Pengarna från försäljningen går sedan tillbaka in i dödsboet.

Göra en bouppteckning

Att göra bouppteckningen är en oerhört viktig del i att avveckla ett dödsbo. Vid ett möte som ska hållas inom tre månader från dödsdagen görs bouppteckningen.

Bouppgivaren, dödsbodelägare och eventuella efterarvingar och en eller två utomstående förrättningsmän med ansvar för att den avlidnes tillgångar och skulder blir rätt nedtecknade och värderade träffas på detta möte.

När bouppteckningen är klar ska den skickas in till Skatteverket för registrering. Detta ska ske inom en månad från bouppteckningsmötet.

När är dödsboet avvecklat?

När allting är avslutat och den avlidnes egendom hittat till sina nya ägare är avvecklingen av dödsboet klart.

Om ni inte är överens

Det är inte alltid lätt att komma överens som dödsbodelägare varför avvecklingen kan bli oerhört svår att komma fram med. Ni kan då vända er till tingsrätten i syfte att de förordnar en boutredningsman (ofta en jurist eller advokat) – vars enda uppgift är att driva avvecklingen och fördelningen framåt, i synnerhet genom att fatta beslut där arvingarna helt enkelt inte kan komma överens under några som helst omständigheter.