Det finns många frågor som vanligtvis uppkommer i samband med att en person avlider, i synnerhet ifall personen var ägare av en fastighet. Vi ämnar besvara dessa frågor samt hjälpa dig lösa problemen i det här blogginlägget.
Tillsyn av huset
Tillsyn, posthämtning, adressändring med mera behöver ordnas omgående om fastigheten är ett vanligt enfamiljshus där den avlidne kanske själv bodde fram till helt nyligen. Att se till att lampor tänds och släcks och att huset inte ser obebott ut kan denna tillsyn handla om.
Värmeanläggning måste skötas om det är vinter i syfte att undvika kostsamma frysskador på rör exempelvis. Brevlåda och soptunna behöver även de tas hand om – spola gärna avloppet regelbundet också.
Kontakta mäklare
Om det finns en enighet kring att fastigheten ska säljas bland dödsbodelägarna kan förberedelserna inför försäljning påbörjat i princip omgående. Offert kan du få genom att kontakta en eller flera mäklare – ställ först i ordning fastigheten för visning.
Innan uppdragsavtal med den mäklare som dödsbodelägarna har valt, undertecknas är det dock lämpligt att bouppteckningen är registrerad av Skatteverket. Samtliga dödsbodelägare eller av någon med fullmakt från övriga behöver underteckna avtalet.
Måste man anlita en mäklare?
Nej, det måste man inte. Precis som vilken fastighetsmäklare som helst kan man ta hand om försäljningen på egen hand. Det innebär dock en hel del jobb att lägga ut fastigheten till försäljning, hantera budgivning och skriva köpekontrakt med den köpare som har givit det högsta budget, ordna med lösen av lån och se till att köpeskillingen kommer in på rätt konto vid tillträdet – tänk på det.
Det kan vara en god idé att ha en utomstående som ordnar med allt detta i de flesta fall. Även om arvodet mäklaren tar kan tyckas högt så blir priset på fastigheten som regel betydligt högre när budgivningen sköts av en mäklare. Inte bara blir det mindre arbete för dödsbodelägarna då, men till och med även en affär som är bättre.
Skriv köpekontrakt
Det är dags att skriva ett köpekontrakt när dödsbodelägarna godkänt den köpare som givit det högsta budet på fastigheten. I köpekontraktet ska pris, handpenning, tillträdesdag och alla övriga villkor som kan tänka finnas kring försäljningen avtalas. Dödsbodelägarna eller någon med fullmakt från dem samt av köparen behöver underteckna köpekontraktet.
Kom ihåg bouppteckningen
Det som visar vilka dödsbodelägarna är ju bouppteckningen, glöm inte den! Senaste på den avtalade tillträdesdagen måste den vara registrerad av Skatteverket. Då ska köpeskillingen betalas in av köparen till ett av den avlidnes (dödsboets) konton – även ett köpebrev ska undertecknas av antingen dödsbodelägarna eller någon som har fullmakt från dem.
Köparens kvitto på att köpeskillingen är betald är köpebrevet. Det är även denna handling som sedan skickas till Lantmäteriet för lagfartsansökan. Tillträde och undertecknande av köpebrev sker som regel på köparens bank – detta då köparen ofta är tvungen att låna pengar vid köp av bostadsfastighet. Där kan de bevaka att säljarens eventuella lån löses och att köpeskillingen betalas in till säljarens, det vill säga dödsboets, konto. Därför är det smart att vänta med att avsluta den avlidnes bankkonton först när fastighetsöverlåtelsen är slutförd.
Om försäljningen påbörjats före dödsfallet
Då och då så påbörjas försäljningen före dödsfallet. Köpekontrakt har skrivits och undertecknats av fastighetsägaren eller av någon som har fullmakt från denne. Men då det ofta kan vara flera månader mellan kontraktsskrivning och tillträdesdag, kan fastighetsägaren hinna avlida under den tiden. Om någon har en fullmakt att sälja fastigheten, gäller den i normalfallet även efter dödsfallet och försäljningen kan genomföras som planerat.
Problemet går annars att lösa genom att flytta fram tillträdesdagen till efter att bouppteckningen registrerats av Skatteverket. Eller genom att köparen bor som hyresgäst i fastigheten – i synnerhet ifall de sålt sin tidigare bostad och måste flytta in på tillträdes dagen. Detta tills dess att försäljningen går att slutföra.
Det kan vara svårt att inhämta samtycke till varje åtgärd från alla ifall dödsboet har många delägare – detta är även fallet vad gäller att få alla underskrifter på handlingarna. Då är det inte en dålig idé av dödsbodelägarna att utse någon som kan sköta avveckling och förvaltning av dödsboet genom fullmakt, till exempel någon av delägarna eller en juristbyrå.
Behöver du tömma ett dödsbo i Malmö?
Vi kan hjälpa dig. Ta kontakt med oss redan idag för en kostnadsfri offert.